magyar
egészségügy
A kórházak felújítása, új gépekkel, műszerekkel való ellátása helyett stadionokat építenek, a gyógyítás helyett a labdarúgásba ömlik a TAO-pénz
A magyar egészségügy
helyzetét jellemző legmegfelelőbb kifejezés inkább kimondható mint
leírható.
Amikor
egy hazai kórházban először elmegy a sürgősségi ellátás meghatározó
orvosa, később az altató orvosok csoportja távozik, majd a szülészet,
aztán az intenzív osztály, a radiológia kerül az újságok
címlapjára, akkor már nem csupán a körülményekben, hanem a
rendszerben kell keresni a hibát.
A nemzeti elhallgatás
helyett a problémák kimondását vállaló orvosok nagyjából egybehangzó
véleménye, hogy nem csupán az alacsony bér az oka az orvosok
elvándorlásának, hanem a lepusztult infrastruktúra és az elsumákolt
rendszerváltás miatt az átkosból átöröklődött hűbérúri rendszer is.
Amikor
a kórházak felújítása, új gépekkel, műszerekkel való ellátása helyett
stadionokat építenek, amikor a gyógyítás helyett a labdarúgásba ömlik a
TAO-pénz, akkor nem kell csodálkozni azon, hogy a javuló körülmények
helyett romló viszonyok, helyenként lepusztult infrastruktúra jelenti a
gyógyítás tárgyi alapjait és akkor még az orvoshiány miatt a betegek
számára egyre rosszabb esélyt kínáló műtéti várólisták nem is kerültek
szóba.
Hiányzik 3000 orvos
Hiányzik
3000 orvos, és minden
második magyar érsebész már külföldön dolgozik,
pedig a halálozási okok között vezető helyen találhatók a szív és
érrendszeri betegségek
A híradások szerint naponta 3 orvos és 2 ápoló megy külföldre dolgozni. Hiányzik 3000 orvos, és minden második magyar érsebész már külföldön dolgozik, pedig a halálozási okok között vezető helyen találhatók a szív és érrendszeri betegségek.
Olvashattuk,
hogy egy nyugdíjas, otthon, saját maga műtötte ki a lábából a
vérrögöt., mert úgy gondolta, hogy nem érné meg azt az időpontot,
amikor műtétje sorra kerülne. Azt is érdemes lenne pártatlan, független
szakértőkkel kivizsgáltatni, mi a valós oka, hogy 2015-ben
5000
fővel többen haláloztak el októberig mint 2014-ben.
Az
egészségügyet felügyelő kormánytagok nyilatkozatai és érvei mellett a
nemzeti együtt gondolkodás rendszerét feltételezve érdemes meghallgatni
a másik oldalon álló fiatal vagy akár idősebb orvosok véleményét is,
akik naponta szembesülnek a problémákkal, a valós okokkal.
A JDP egészségügyi program
A JDP egészségügyi programja alapján a magyar egészségügy helyzete akár egy év alatt rendezhető lenne
A
JDP egészségügyi programja alapján a magyar egészségügy helyzete akár
egy év alatt rendezhető lenne, ha hasonló összegű pénzt fordítana az
állam az egészségügyre mint a labdarúgásra. Európai körülmények,
rövidebb várólisták, javuló mutatók, ez mind elérhető
lenne. Az ellátás viszonyait pedig az
ott dolgozók lennének képesek megváltoztatni, a változást akaró, a
változással egyetértő vezetőkkel együtt.
A JDP szerint
megoldás lehetne a külföldre távozott orvosok jelentős részének
visszahívása. Már 700-800 ezer forintos havi fizetés kellő motiváció
lenne a hazatérésre, mivel itthon jóval olcsóbb a megélhetés, másrészt
ők ide születtek, ahol most dolgoznak ott bevándorlók maradnának. Ők
megszokták, hogy hálapénz nélkül gyógyítanak, mert külföldön ez a
természetes.
Viszonylag rövid időn belül 1500-2000 orvos
hazatérésére lehetne számítani, akik hoznák az új tudást is magukkal,
már természetes állapotnak véve azt, hogy hálapénz nélkül gyógyítanak,
ahogyan teszik ezt külföldön. Hasonlóan sok nővér jönne haza a
mostaninál jóval magasabb fizetésért, mert
megérné nekik, hozva magukkal a magas színvonalú minőségi ellátás
rutinját, ami a külföldi munkájuk során elvárás volt.
Már ez
önmagában minőségi ugrást jelentene a magyar egészségügyben. A hazatérő
orvosok egyrészt új tudást, új szemléletet hoznának, másrészt annak
ismeretét is, hogyan lehet és kell irányítani, szervezni a minőségi
egészségügyi ellátást.
ezt akartuk?
Csak állunk és nézünk. A 2010 óta bekövetkezett változások mutatják milyen lesz az új polgári Magyarország. Nem ilyent akartunk. Nem így gondoltuk. Nem erre szavaztunk.
Irányváltást !
A magyarok kétharmada szerint rossz irányba mennek a dolgok. A magyarok kétharmada irányváltást akar. Van aki Orbánnal, van aki nélküle. Nyugati demokráciát. Nyugati béreket. Nyugati jólétet.
harc helyett jólétet!
Nem élünk jobban mint a rendszerváltáskor. Ugyan emelkedtek a jövedelmek, de magasabbak lettek az árak is. Nekünk harc jutott, másoknak jólét. Harc helyett mi is jólétet akarunk.
AZ ARÁNYOSSÁG ELVE
A
magyar állampolgárok jelentős része a diktatúra utóéletének, a
diktatórikus jogszemlélet nehezen kiküszöbölhető utóhatásának tekinti a
demokratikus jogállamban létező és érvényesülő aránytalanság elvét.
Már a legkisebb közlekedési bírságért tízezreket kell fizetni,
de
más jellegű szabálysértés esetén is a minimálbér összegét elérő vagy
meghaladó bírságot szab ki a hatóság.
Ez,
a hibázásra való hajlamot nélkülöző tökéletes ember kinevelésére
szolgáló stratégia szándékától eltérően inkább a társadalomban még
bőven jelenlévő félelmet és feszültséget erősíti. A szabálysértések
meghatározó hányadának oka a figyelmetlenség, amely a túlhajszolt,
szorongással teli életmód – koncentráló készséget
csökkentő – következménye.
A létező, a megélhető állapot megannyi kényszere, a
megélhetésért folytatott küzdelem, az egzisztenciavesztéstől
való
félelem politikai tömjénezéssel sem törölhető ki az emberekből, nem
csoda, hogy nagyobb a hibaszázalék a közlekedésben vagy a határidők
betartásában.
Az állam mindezt figyelmen kívül hagyva, a nulla tolerancia
elvét
alkalmazva hibátlan cselekvést vár el állampolgáraitól, ugyanakkor az
állam a saját mulasztásáért, hibájáért az esetek túlnyomó részében nem
fizet kártérítést.
Amíg az állam által kirótt bírságok a hazainál tízszer nagyobb
átlagbért
biztosító államok által kivetett bírságok szintjén vannak, addig
az állam részéről elkövetett hibák, mulasztások miatt – ha egyáltalán
fizet az állam – az állampolgároknak fizetett kártérítés összege messze
aránytalanul
kisebb, mint amit hasonló esetekben a magyar átlagbérnél tízszer
nagyobb átlagbért fizető államok fizetetnek kártérítésként.
Egyszerűbb
esetekben szinte természetes, hogy az állam nem fizet, súlyosabb
esetekben is hosszú ideig tartó perben, bíróságon lehet érvényesíteni
a
kárigényt, de az ismert bírói gyakorlat szerint megítélt kárösszeg
csupán töredéke a nyugati fejlett országokban hasonló esetekben
kifizetett összegeknek.
A legsúlyosabb esetek egyikének
tekinthető, amikor egy állampolgárt ártatlanul gyanúsítanak
bűncselekménnyel és emiatt letartóztatják, majd több hónapos fogva
tartás után szabadon engedik. Az államnak
emiatt jelentős összegű kártérítést kellene illetve illene fizetni a
szabadságától megfosztott állampolgárnak.
Az ilyen ok miatt fizetett kártérítés összege azonban olyan
csekély,
hogy az erősen megkérdőjelezi a demokrácia egyik alapelvének az
arányosságnak az érvényesülését.
Ha
valaki rossz helyen áll meg autójával és kerékbilincset kap, annak
levétele több napi törvénytelen fogva tartás esetén fizetett kártérítés
összegével egyező összegbe kerül, ha pedig elszállítják az autót, akkor
a kifizetett büntetés a több hetes törvénytelen fogva tartás esetén
járó kártérítés összegét is elérheti.
Az autó szabaddá tétele, az autó szabadságának ára jóval
nagyobb
összegű
ellenértéket képvisel mint az ember egy napi szabadságának ára. Ez
egyrészt azt jelenti, hogy az arányosság elvét sértően magas a
bírságok
összege, mértéke, másrészt azt, hogy bántóan, pontosabban megalázóan
alacsony az ember szabadságának ára, mint ahogyan a diktatúrában is
alacsonyra értékelte a hatalom a szabadságot, a szabadság
árát.
Ilyen a mi mai demokráciánk.
A
parkolási díj befizetésének elhúzódásakor – amíg pénzt váltunk, hogy
legyen aprópénzünk –, akár negyedórás késés esetén akkora büntetés jár,
amelynek összege a több napos törvénytelen fogva tartás miatti
kártérítés összegével egyenlő.
A mindennapjainkban jelenlévő aránytalanságra még számos hasonló példa lenne felhozható, ami erősítheti a meggyőződést, hogy bőven van még teendő a demokrácia kiteljesedése és az arányosság megteremtése érdekében.