magyarORSZÁG
A NYUGATHOZ TARTOZIK
István király döntése a Bizánc vagy Róma kérdésben nem megváltoztatható irányt jelent
A
JDP szerint mindenek előtt kinyilvánítandó állásfoglalás: államalapító
István királyunk döntése a Bizánc vagy Róma kérdésben nem
megváltoztatható irányt jelent. Még akkor sem, ha Róma helyét átvette
Brüsszel. A JDP megingathatatlan álláspontja, hogy Magyarország a
civilizált nyugathoz tartozik. A keleti nyitás nem jelenthet
irányváltást, csupán gazdasági szinten történő kapcsolatépítést.
A
JDP meggyőződése, hogy a magyar érdekeket legjobban a tárgyalóasztalnál
lehet érvényesíteni. A gazdasági aktivitáshoz partnerek kellenek és nem
ellenfelek. Magyarország legfőbb ellensége a nyomor és a korrupció,
ezek ellen kell küzdeni.
Magyarország
külpolitikájában a jó viszonyra törekvés mint általános cél mellett a
JDP három ország esetében kiemelkedően fontosnak tarja a kapcsolatok
javítását és a stratégiai együttműködés magasabb szintre emelését.
Első számú stratégiai partner: Németország
Magyarország első számú stratégiai partnere Németország
A
JDP álláspontja szerint Magyarország első számú stratégiai partnere:
Németország. Ők hozzák ide a legtöbb tőkét és az ő piacukra termel a
magyar gazdaság jelentős része. A JDP szerint még tovább kell
lépni, és ehhez új utat és új módot kell keresni a stratégiai
együttműködésre Németországgal.
Magyarország és több uniós
tagállam gazdasági fejlődésében is meghatározó tényezőt jelent az uniós
tagság, a gazdasági-politikai közösség. Az ebből elérhető lehetőségek
jóval nagyobb tartományt képviselnek mint az eddig élvezett előnyökből
az látható. Továbblépés viszont csak úgy lehetséges, ha uniós szinten
bekövetkezik egy fordulat a gazdasági gondolkodásban, a szemléletben és
helyet kapnak új elképzelések, új megoldások is.
A JDP
koncepciója szerint Magyarországnak érdeke, hogy olyan stratégiai
partnerévé váljon Németországnak, akivel együttműködhet az uniós
szinten alkalmazható gazdaságfejlesztési megoldások kidolgozásában és
kipróbálásában is, így például a fogyasztási és foglalkoztatási kvóták
gazdaságélénkítő hatásának vizsgálatában.
Magyarország
hasonló fejlettségi szinttel rendelkezik mint a támogatásra szoruló
uniós tagállamok többsége, így ideális partnere lehetne ebben az EU
vezető gazdasági hatalmának, akinek elsődleges érdeke az Európai Unió
gazdasági fejlődésének dinamizálása. Németország számára fontos és
hasznos lenne, hogy Magyarországon kipróbálásra kerüljenek új
gazdaságfejlesztési megoldások, melyek eredményeinek ismeretében
alakíthatná ki álláspontját ezen megoldások uniós szinten történő
alkalmazását illetően.
Együttműködés Kínával
Magyarország már most stratégiai partnerének tekinti Kínát, aminek erősítése lehet a cél
Magyarország
már most stratégiai partnerének tekinti Kínát, aminek erősítése lehet a
cél. Ugyanakkor a tartalmi elemeket illetően szükségesek változtatások.
Az, hogy mi Kínába jelentősen növeljük exportunkat, képességeinket
meghaladó célnak mutatkozik, erre nálunk erősebbek és felkészültebbek
se igazán képesek. Arra jóval nagyobb az esély, hogy Kína magyarországi
befektetései bővüljenek, de ettől még nem kap lendületet a magyar
gazdaság.
A nagy lehetőséget a kínai áruk Európába történő
becsatornázása jelentheti. Kína legnagyobb kereskedelmi partnere az
Európai Unió. Kína számára mindegy, hogy hol lép be az árujuk Európába,
nekünk viszont nem. Magyarország célja az, hogy minél nagyobb tömegű és
értékű árú magyarországi telephellyel rendelkező cégeken keresztül
kerüljön az Európai Unióba. Kína jelenleg 400 milliárd euró értékű árut
exportál az Európai Unióba. A cél 2020-ig 1000 milliárd euró értékű
árut exportálni az Európai Uniói piacaira.
Ebből ahányszor
10 milliárd eurónyi árut képesek leszünk becsatornázni, annyiszor 10
%-os gazdasági növekedést tudunk produkálni. A lehetőség adott. Az EU
schengeni határán lévő tagország vagyunk, ami ideális helyet, terepet
jelent nagy tömegű kínai árú fogadására és az elosztáshoz szükséges
logisztika kialakítására.
Ez majdnem hasonló lenne mintha mi Kínában hatalmas tömegű árut termeltetnénk és azt terítenénk az EU közel 500 millió fős piacán, amihez szabad hozzáférésünk van. A kínai áruk iránti keresletet illetően meg nem lehet kétség. Az EU piacának alsó szegmensében a kínai áruk tarolnak olcsóságuk miatt.
EU-gazdaságfejlesztés - Magyarország kezdeményező szerepe
Ahhoz,
hogy az Európai Unió gazdasági fejlődésében valódi előrelépés
történjen, nagyobb
teret kell kapni az új gazdasági gondolkodásnak
Magyarország
gazdasági fejlődésében meghatározó tényező az uniós tagság. Az ebből
fakadó lehetőségek hatékonyabb érvényesítésére vonatkozó elképzeléseket
mutat be a JÓLÉT ÉS DEMOKRÁCIA PÁRT B-modellre épített
programja.
Ahhoz,
hogy az Európai Unió gazdasági fejlődésében valódi előrelépés
történjen, nagyobb teret kell kapni az új gazdasági gondolkodásnak, a
gazdasági innovációnak. Magyarország kezdeményező szerepet vállalhatna
ebben azzal, hogy egy új elosztási mechanizmusra vonatkozó javaslatot
és konkrét gazdaságfejlesztési megoldásokat terjeszt be az Unió
döntéseket hozó testületei elé. Ami a döntéshozók elé kerül, arról
beszélni kell, azt meg kell vitatni és ha jó megoldásnak mutatkozik,
nincsenek meggyőző ellenérvek, akkor akár elfogadásra is kerülhet.
Az
EU jövőjével foglalkozó elemzésekben gyakran felvetődő
elképzelés, hogy az Uniónak egy új elosztási mechanizmusra lenne
szüksége, ami jobban segítené a fejlődést és a gazdasági növekedést.
Nagyobb fogyasztás kellene, amit Európa főként a németektől vár, mert
ők csak termelnek és megtakarítanak. Nagy előrelépés lenne, ha a
németek elkezdenének költeni, hiszen ők a többi tagállamhoz képest
hatalmas mennyiségű bankbetéttel rendelkeznek, szinte ömlik hozzájuk a
pénz, ehhez képest a lakosság mégis keveset fogyaszt. Ezen a szokáson
nehéz lenne változtatni, de azért van megoldás.
A JDP uniós
stratégiájának fontos eleme a fogyasztási, foglalkoztatási kvótáknak és
a kulturális támogatás kvótájának bevezetése, alkalmazása. Mit jelent
ez? Azt, hogy az Európai Unió új támogatási formát vezetne be a
rászoruló tagállamoknak a gazdasági növekedésük támogatása céljából,
amit fogyasztási, foglalkoztatási kvóta és a kulturális
támogatás
kvótája formájában vehetnének igénybe.
Az EU felzárkózást támogató alapjaihoz hozzájáruló fejlett uniós tagállamok a pénz mellett ilyen jellegű kvótákat is felajánlanának, ezek elosztását egy uniós alap kezelné. A fogyasztási kvóta azt jelentené, hogy például Németország a saját állampolgárainak ad 10 milliárd értékben fogyasztást, amiért Görögországban vagy Magyarországon vehető igénybe szolgáltatás, így az görögöknél vagy magyaroknál eredményez bevételt és gazdasági növekedést. A donor országok kedvezményezett állampolgárai például a görög kvótákat a saját országuk utazási irodáin keresztül vehetnék igénybe.
uniós gazdaságfejlesztés- kísérleti
modellek
Az Európai Unió adóssággal küzdő tagállamai folyamatos gazdasági növekedést feltételezve vették fel a hiteleiket
Az
Európai Unió adóssággal küzdő tagállamai folyamatos gazdasági
növekedést feltételezve vették fel a hiteleiket. Ha nincs növekedés nem
tudják visszafizetni a hiteleket, mert a megszorítások,
költségkiigazítások révén kevés az esély, hogy megteremthető legyen a
stabil adósságpálya. Csak a gazdasági növekedés állíthatja
önfinanszírozó pályára az adóssággal küzdő országokat. Kereslet
hiányában viszont nincs vagy alacsony a gazdasági növekedés, amelyre
pedig óriási szükség lenne.
Keresletre lenne szükség, amire
jó megoldás akár a múltba visszatekintve kereshető. Az ókorban,
középkorban a kereskedővárosok voltak a gazdagság forrásai, mert itt
talált egymásra az árut eladó és a vevő, akik emellett a helyi
szolgáltatásokat is igénybe vették. A jelenben centralizált keresletet
a mai technikával, infrastruktúrával rendelkező üzleti, kereskedelmi és
szolgáltató központok biztosíthatnának, ahol megvalósulhatna az áruk és
szolgáltatások nagy tömegű értékesítése.
Az EU gazdaságának
fejlődésében, az egyes tagországok gazdasági növekedésében dinamizáló
tényező lehetne a tagországokban létesítendő kereskedelmi és
szolgáltató központokban megtalálható centralizált kereslet, a nagy
tömegű árú és szolgáltatás értékesítésének lehetősége. Ennek
mintapéldánya a Magyarországon létrehozandó üzleti, kereskedelmi és
szolgáltató központ lenne.
Magyarország javasolná az Európai
Uniónak, hogy hozzon létre egy uniós gazdaságfejlesztési intézetet,
amelynek feladata, a reálgazdaság fejlesztése terén alkalmazható már
meglévő gazdasági innovációk elemzése és újak kidolgozása lenne. A
gazdaságfejlesztési intézet székhelyére Magyarország lenne a
legalkalmasabb, abból kiindulva, hogy itt már folyamatban van a
gazdasági innováció konkrét projektjeinek megvalósítása, így nem csupán
elméletben, hanem konkrét mintán is vizsgálható az
eredményesség.
Itt tanulmányozható, nyomon követhető lenne az egyes projektek
létrejötte, a kereslet felfutása, az, hogy milyen tényezők gyorsítják
vagy éppen hátráltatják a felfutást és milyen megoldások alkalmazása
vezethet célra.
Ez valójában az EU szempontjából egy
kísérleti modell lenne, amelyen tanulmányozható, hogy milyen
eredményességgel gyorsítható fel a gazdasági növekedés. Mivel ezt
valójában az uniós gazdaságfejlesztés kísérleti modelljének is
tekinthetnénk, ezért Magyarország a projekt létrehozásához első
lépésben 10 milliárd euró vissza nem térítendő uniós
gazdaságfejlesztési támogatást kérne az Uniótól, összesen pedig 30
milliárd eurót. Magyarország biztosítaná annak lehetőségét, hogy a
tagállamok szakemberei a helyszínen tanulmányozzák a modellt, sőt
képzésüket, felkészítésüket is biztosítaná.
A
gazdaságfejlesztés projektjeinek uniós szinten történő alkalmazásához
szükség lenne egy gazdaságszervezési igazgatóságra is, amely számára az
ideális székhely ugyancsak Magyarország lenne.
ezt akartuk?
Csak állunk és nézünk. A 2010 óta bekövetkezett változások mutatják milyen lesz az új polgári Magyarország. Nem ilyent akartunk. Nem így gondoltuk. Nem erre szavaztunk.
Irányváltást !
A magyarok kétharmada szerint rossz irányba mennek a dolgok. A magyarok kétharmada irányváltást akar. Van aki Orbánnal, van aki nélküle. Nyugati demokráciát. Nyugati béreket. Nyugati jólétet.
harc helyett jólétet!
Nem élünk jobban mint a rendszerváltáskor. Ugyan emelkedtek a jövedelmek, de magasabbak lettek az árak is. Nekünk harc jutott, másoknak jólét. Harc helyett mi is jólétet akarunk.
Magyar kezdeményezések
Általános vélemény, hogy, az Európai Uniónak valamit lépni kell, mert ami van az nem visz előre.
Az alkalmazott és papíron lévő monetáris megoldások nem adnak erőt, lendületet a reálgazdaságnak, a döntéshozók elé kerülő magyar kezdeményezés viszont kedvező fordulatot hozhat.
Az Európai Unió nem teheti meg, hogy az asztalra kerülő magyar javaslatot elutasítja és nem fogadja el legalább kísérleti alkalmazásra, hiszen más javaslat nem ismert a reálgazdaság helyzetének javítására.
Ebben az is tényező lehet, hogy a témát a média is felkapná és
a
közvélemény nyomása is erős lenne. Ugyancsak szempont, hogy ezzel a
javaslattal senki nem veszítene, viszont mindenki nyerne.
Az
alkalmazás, akár a kísérleti alkalmazás első haszonélvezője a
beterjesztő Magyarország lenne, elsőként juthatna a kért fogyasztási,
foglalkoztatási és kulturális kvótákhoz és kaphatna rendkívüli
gazdaságfejlesztési támogatást az Unió számára mintaként szolgáló
kereskedelmi és szolgáltató központ létrehozásához.
Fogyasztási kvóta
Azt nagyon nehéz befolyásolni, hogy egy ország lakossága
többet
fogyasszon, de kvóta rendszerrel megoldható lenne. Ez olyan megoldás,
ami a kvótát adó fejlett donor országok számára is kedvező lenne,
hiszen úgy adnának saját állampolgáraiknak pénzt fogyasztásra, hogy
egyúttal a rászoruló uniós tagállamoknak gazdasági növekedést
eredményező bevételt biztosítanának.
Ez valójában a jóléti
fogyasztás B-modell szerinti uniós szintű terítését jelentené és egy
újabb lépcsője
lehetne az uniós gazdasági együttműködésnek, a szolidaritásnak, amit a
fejlett országok állampolgárai se elleneznének, hiszen ők lennének a
fogyasztási kvóta primer élvezői, azzal a megkötéssel, hogy a
fogyasztás a kvótát elnyerő országban vehető igénybe.
A
B-modell szerint fogyasztási kvóta azt jelenti, hogy például
Németország a saját állampolgárainak ad 10 milliárd euró értékben
fogyasztást, amiért Görögországban vagy Magyarországon vehető igénybe
szolgáltatás, ami a görögöknél vagy magyaroknál biztosan gazdasági
növekedést eredményez. A donor országok kedvezményezett állampolgárai a
kvótákat a saját országuk irodáin keresztül vehetnék igénybe.
Az
EU fejlett országai által biztosított fogyasztási kvóták alkalmazása,
vagyis a jóléti fogyasztás B-modell szerinti módon történő terítése
valójában duplán eredményezne gazdasági növekedést.
Egyrészt
gazdasági növekedést jelentene a donor országnál, például a kvótát
elszámoló német utazási iroda bevételként könyvelné azt el, a haszon is
náluk maradna, és ez Németország számára a GDP-t növelő bevételként
jelentkezne. Görögország vagy Magyarország számára pedig hasonlóan
gazdasági növekedést, a GDP-t növelő bevételt eredményezne, hiszen ott
vennének igénybe szállást, utazást, szolgáltatást, ténylegesen ott
fogyasztanának.
Azt nagyon nehéz befolyásolni, hogy egy ország lakossága többet
fogyasszon, de a kvóta rendszerrel megoldható lenne.
A
megoldás a kvótát adó donor országok számára is kedvező lenne, hiszen
úgy adnának saját állampolgáraiknak pénzt fogyasztásra, hogy egyúttal
egy rászoruló uniós tagállamnak gazdasági növekedést eredményező
bevételt is biztosítanának. Ugyanilyen elven működne a kulturális
támogatás kvótarendszere is.
Az Európai Unió 2 év alatt 240
milliárd eurót adott Görögországnak, de nem javult a helyzet, nem lett
gazdasági növekedés, nem lettek új munkahelyek. Gazdasági növekedésről
álmodni sem mernek.
De ha az Európai Unió a 240 milliárd
euró harmincad részét kitevő 8 milliárd euró értékben fogyasztási
kvótát adna Görögországnak, az 10 %-os gazdasági növekedést hozna,
számos új munkahelyet, és ami ennél is fontosabb, sok elkeseredett
görög embernek biztosítana jövedelmet a megélhetéshez! Hogyan?
A
görög GDP ötödét vagyis 20 %-át a turizmus adja. Ha megoldható lenne a
turistaforgalom 50 %-os növelése az 10 %-os gazdasági növekedést
biztosítana Görögországnak. Görögország 2011 évben 16 millió turistát
fogadott. Ha Görögországba 8 millióval több turista érkezne az 10 %-os
gazdasági növekedést eredményezne.
8 millió plusz turista,
akik költenének, vásárolnának, akiknek az elszállásolása,
étkeztetése, utaztatása, ellátása sok ember foglalkoztatására nyújtana
lehetőséget. Ez egyben sok új munkahelyet és jelentős költségvetési
bevételt is teremtene. Ezzel a megoldással, a fogyasztási kvóta
alkalmazásával Görögország viszonylag rövid idő alatt kijuthatna a
jelenlegi kilátástalan helyzetéből.
Az EU vagy akár
Németország olyan módon adna 8 milliárd euró fogyasztási kvótát ad
Görögországnak, hogy 8 millió német vagy akár holland, francia diák
tanulmányi kirándulását támogatja fejenként ezer euróval.
A
diákok Görögországba utazva élőben láthatják az ókori kultúra
bölcsőjét, az ókori görög kultúra emlékeit, világhírű szobrokat,
építményeket, amit eddig csak a tankönyvekből ismertek, mindazt ami
hatalmas élményt jelenthet egy diáknak. A görögök ugyan nem kapnának
pénzt, csupán 8 milliárd euró értékű fogyasztási kvótát, de ez nagyon
sokat lendítene rajtuk.
Lényeges, hogy a fogyasztási kvótát
és az ebből származó bevételt Görögország kapná, de magát a
fogyasztást nem, hanem német és például holland diákok.
Az
utakat német utazási irodák és más tagállamok utazási irodái
szerveznék, így az ebből keletkező haszon is náluk maradna. A
fogyasztási kvóták által történő támogatást a fejlett országok
állampolgárai se elleneznék, hiszen ők kapnák a fogyasztást, amiből a
fogyasztási kvótát megkapó kedvezményezett országnak származna bevétele
és gazdasági növekedése.
Magyarország ugyanezen az elven
kérne indulásként 200 ezer idős ellátására kvótát, fejenként havi 1500
euró értékben, ami évente 150 ezer fővel növekedne, így 5 év múlva már
950 ezer fő idős ellátására kaphatna kvótát Magyarország.
Azt
nagyon nehéz befolyásolni, hogy egy ország lakossága többet fogyasszon,
de a kvóta rendszerrel ez megoldható lenne. A megoldás a kvótát adó
donor országok számára is kedvező lenne, hiszen úgy adnának saját
állampolgáraiknak pénzt fogyasztásra, hogy egyúttal egy rászoruló uniós
tagállamnak gazdasági növekedést eredményező bevételt is
biztosítanának. Ugyanilyen elven működne a kulturális támogatás
kvótarendszere is. Ezt ismét egy példán keresztül lehet könnyen
illusztrálni.
Magyarország kulturális kvótát kérhetne
arra, hogy megrendezi az európai amatőr festők találkozóját,
Balaton-parti szabadtéri kiállításokkal. Ez két hónapig tartó
rendezvény lenne egy a Balatont körülölelő szabadtéri giga
tárlattal.
Több ezer vagy talán több tízezer amatőr festő
venne részt a rendezvényen, a kijelölt helyeken kiállítva műveiket.
Festői helyen festők monumentális szabadtéri tárlata! Új irányzatok, új
tehetségek megismerésének lehetősége két hónapon keresztül. Egy
izgalmas intellektuális kaland európai részvevőkkel, ami mellesleg
nálunk szeptember végéig kitolná a balatoni szezont.
Magyarország
erre kérne kulturális kvótát, ami egyrészt a festők 5 vagy 10 ezer
euróval történő támogatását jelentené a kulturális alapokon keresztül,
másrészt 100 ezer vagy akár 1 millió uniós országban élő érdeklődő
támogatását 500 vagy 1000 euróval, akik lehetnének diákok, nyugdíjasok
vagy csupán a művészet iránt érdeklődők.
BEFOGADÁS VAGY HAZATELEPÍTÉS
Világosan kirajzolódik az európai menekültválság kezelését, a menekültek jövőbeni státuszát illetően a két markáns, egymással ütköző álláspont: befogadás vagy hazatelepítés. E két álláspont körüli viták nem csupán a menekültek sorsát, de az Európai Unió jövőjét is jelentősen befolyásolhatják.
A hazatelepítéshez olyan védett zónákat kellene kialakítani, ahol garantálni lehet a visszatelepített menekültek biztonságát, működnek az alapvető közüzemi szolgáltatások, és az itt létesített menekülttáborokban biztosítottak a szükséges feltételek, az elhelyezés, élelmezés, orvosi ellátás.
A hazatelepítést támogatók többsége úgy gondolja, hogy ehhez elkerülhetetlen az Európai Unió fegyveres beavatkozása a válságövezetben és az ezt megelőző egyeztetés Oroszországgal és az Egyesült Államokkal. A hazatelepítés mellett érvelők szerint egy átmeneti időszakra szóló ideiglenes menekültstátuszt kellene adni azoknak, akik szabályszerűen regisztráltak és nem jelentenek kockázatot.