JDp
- oktatás
A JDP politikájában az oktatás és egészségügy megelőzi a sportot
A magyarországi embertőke értékteremtő képességének kialakulásában jelentős szerepet játszik a magyar oktatás, a magyar tehetséggondozás.
A magyar
állam azzal, hogy oktatással segíti a magyar diákok
teljesítőképességének kibontakozását, teljesítménnyé érését nem
szociális gondoskodást teljesít, mert ez a köz érdekét szolgáló
tevékenység, ezzel az ország gazdaságának teljesítménye, értékteremtő
képessége bővül.
Az oktatás egyik fontos értékmérője, hogy
az átadott ismeretanyag mennyi használható és mennyi hasznosítatlan
tudást hordoz. Nem vitatható, hogy az általános műveltség
megszerzéséhez, ahhoz, hogy az ember megismerje a körülötte lévő
világot és helyét a világban sokrétű tudásanyag átadása szükséges.
De
a diákoknak szükségük van olyan tudásanyagra is, ami a boldoguláshoz, a
versenyhelyzetre történő felkészítéshez szükséges ismeretek és a siker
eléréséhez, a kudarc elviseléséhez nélkülözhetetlen képességek
megszerzését biztosítja.
A magyar állampolgárok tehetsége
nemzeti kincsünk, ezért a tehetségek felkutatása, a tehetséggondozás az
állam el nem hárítható kötelessége. Az országnak azokra a tehetségekre
is szüksége van, akiknek nem jut családi törődés, akiket sorsuk a
hátrányos helyzetűek közé taszított. A tehetségek kiválasztódása
tekintetében fontos szerepet játszik a siker elérhetőségének láttatása,
a versenyszellem megteremtése, ezért minél több versenyt, pályázatot
kell meghirdetni, ösztönzést jelentő értékes díjakkal, jutalmakkal.
E
viszonylatban megdöbbentő és szinte hihetetlen, hogy a magyar állam a
tehetségek kiválasztása, a tehetséggondozás szempontjából fontos
tanulmányi és szakmai versenyek ingyenességét eltörölné, és a jövőben
fizetni kellene a tanulmányi és szakmai versenyekért, a szakkörökért,
az énekkari foglalkozásért, más művészeti tevékenységekért, házi
bajnokságért, iskolák közötti versenyért. De eltörölnék az
ingyenességet a gyógypedagógiai tanácsadás, a korai fejlesztés és
gondozás, a fejlesztő felkészítés vonatkozásában is. A szegény, de
tehetséges fiatalok pedig törődjenek bele, hogy sorsuk nem hordozza a
képességük révén elérhető életútra történő felkészítés lehetőségét,
mert nem képesek megfizetni azt. A magyar állam pedig már nem
biztosítja ennek ingyenességét. Ők az új rendszerben csak egyenlők és
nem egyenlőbbek
A JDP azonnal visszavonná ezt, nem csupán
ingyenességet biztosítva a területnek,de jelentős állami támogatást
adna, a felesleges és értelmetlen kommunikáció valamint a hivalkodó
luxusberuházáok költségeitől elvonva a pénzt.
Az oktatás és egészségügy a JDP politikájában finaszírozási szempontból megelőzné a sportot.
OKTATÁS ALAPFOKON
A JDP oktatási programja szerint 16 éves korig kell az oktatást biztosítani gyakorlati képzéssel kiegészítve
A JDP oktatási programja
szerint
azoknak, akik az általános iskola után nem tanulnak tovább, 16 éves
korig kell az oktatást biztosítani gyakorlati képzéssel kiegészítve. Az
elméleti felkészítés német és angol nyelvű képzésből, gazdasági és
piaci ismeretek oktatásából valamint az internet álláskeresésre, üzleti
kapcsolatteremtésre történő használatának megismeréséből állna.
A gyakorlati képzés keretében a
tanulók 4 olyan szakismeretet adó képzésből választhatnának, amelyek
elsajátítása révén biztosan álláshoz juthatnak,
másrészt ez akár otthon, de kiegészítő tevékenységként vagy vállalkozóként alkalmazva is
hasznos lehet.
1./ Online
értékesítés. E-kereskedelem.
A
számítógép alkalmazásának és az internet használatának olyan fokú
megismerése, amely képessé teszi az értékesítéshez szükséges
kapcsolatteremtésre, kapcsolatépítésre, a kereslet és a kínálat
összekapcsolását segítő közvetítésre és az e területen ismert webes
felületek kezelésére.
2./
Ajándéktárgy készítés.
Főként
azok számára jelenthet hasznos képzést, akiknek jó kézügyességük és
formaérzékük van, illetve megfelelő kreativitással bírnak új formák, új
megoldások kitaláláshoz. Az ajándéktárgynak mindig is volt és mindig is
lesz piaca. A világon csupán a turisták évente több milliárd
ajándéktárgyat vásárolnak. Ilyen képzés után lehet munkavállaló, de
lehet önálló vállalkozó is. Ehhez igénybe vehet pályázati támogatást.
3./
Lakáskarbantartó szakirányú képzés.
A
lakások, épületek belső karbantartásához, a felújításhoz szükséges
alapfokú ismeretek elsajátítása, így alapvető - főként javításra
felkészítő - kőműves, burkoló, vakoló, festő tevékenység elméleti és
gyakorlati ismereteinek elsajátítása, illetve az alapvető víz és
villanyszerelési feladatokhoz szükséges ismeretek elsajátítása és
gyakorlati szinten történő alkalmazása. A képzés célja, hogy a lakások,
épületetek, ipari, mezőgazdasági ingatlanok belső karbantartására és a
kisebb hibák elhárítására, állagmegóvó javításokra felkészítse a
tanulókat. Az alapismeretek elsajátításával, főként gondnoki munka
végzésére, gondnoki állás betöltésére alkalmas képzést kapnak, afféle
házi ezermesterként képesek lesznek a kisebb hibák javítására és
megelőző karbantartásra. Az így megszerezhető szakismerettel is szinte
biztos az álláshoz jutás, de a tevékenység akár vállalkozói szinten is
végezhető.
4. / Szociális gondozás,
idős gondozás
Ez
a képzés a magyarországi külföldieket ellátó idősotthonokban végzendő
munkára valamint a külföldi foglakoztatás keretében végzendő idős
gondozásra és szociális gondozásra felkészítő képzést biztosítana.
OKTATÁS KÖZÉPFOKON
A
problémamegoldó oktatás lényege, hogy a diákot felkészíti az élete
végéig jelentkező problémák rutinszerű megoldására
Az egyre bonyolultabbá és
összetettebbé váló világ megértéhez, a benne való eligazodáshoz, az
érvényesüléshez egyre magasabb szintű, a kor igényeihez és
követelményeihez igazodó tudás kell. Ezt a magyar oktatáspolitika sem
hagyhatja figyelmen kívül, a magyar oktatás - melynek
alapeleme a
lexikális ismeretek elsajátítása - sem térhet ki fejlődéshez való
alkalmazkodás elől.
A magyar oktatás még ott tart, hogy túl
sok tudást akarnak átadni és nagyon kevés az alkalmazásra vonatkozó
ismeret. Az oktatók nem számolnak az agy befogadóképességével valamint
azzal, hogy az agy a sok lexikális információt ugyan befogadja, majd
később valahova hátra teszi vagy kilöki. A tanulótól rengeteg
időt és energiát elvesz annak a lexikális ismeretnek az elsajátítása,
amit az életében nem fog használni, az agya pedig egy idő után úgyis
hátra tesz vagy kilöki.
A jó
arány az lenne, ha az alapismereteket, fő irányokat oktatnák és hozzá
azt, hogy a technika mai szintjén, az internet segítségével hogyan
lehet a részleteket könnyen és gyorsan elérni, hogy ezzel ne kelljen
terhelni az agyat. A fejlett államokban már fontos szempont
az
oktatásban, hogy az oktatandó ismeretek halmaza úgy álljon össze, hogy
annak jelentős része hasznosítható legyen, másrészt a tudás
megszerzésére fordított idő és energia értelmes és hasznos
felhasználása is szempont legyen.
Az oktatás terén a másik
fontos és alkalmazandó szempont, a problémák megoldására felkészítő
oktatás bevezetése és széleskörű alkalmazása. Az életben folyamatosan
problémákkal szembesülünk, amiket meg kell oldanunk. Persze lehet ezt
másképpen is nevezni, de valójában a napi tennivalóink, a munkánk során
elvégzendő feladatok, mind valamilyen szintű kihívást jelentenek,
vagyis problémát.
A problémamegoldó oktatás lényege, hogy a diákot felkészíti az élete végéig jelentkező problémák rutinszerű megoldására, arra, hogy a kihívásokat stressz nélkül, rutinfeladatként kezelje. Felkészíti a sorrendiség, a fontosság elvének alkalmazására, az összefüggések rutinos keresésére, a viszonyításra, és mindarra, ami a problémamegoldáshoz szükséges.
Ha
az oktatás csupán arra szorítkozik, hogy a tanár elmondja azt a
tananyagot ami az adott tanórára be van ütemezve, a diák pedig
bemagolja vagy akár értelmezve elsajátítja, abból nem lesz
problémamegoldásra való felkészítés.
A problémamegoldós
oktatás már a középiskolában felkészíti a diákokat a
problémák
elsajátított módszer szerinti megoldására, így az életben ez
rutinszerűen, az iskolában elsajátított módszerek rutinszerű
alkalmazásával végezhető. Ezzel a képességgel, rutinnal felnőttként
sokkal jobb teljesítmény érhető el.
A problémamegoldó
oktatás mint egy kihívást, mint egy megoldandó problémát kezeli az
adott óra tananyagát, azt a tanár és diákok közösen kitárgyalják,
megbeszélik.
Meghatározzák, hogy mi annak lényege, mik az anyagban a fontosabb információk, mi az amit abból mindenképpen meg kell jegyezni és melyek azok a részinformációk, amelyek kevésbé fontosak, bármikor könnyen elérhetők, így annak agyban történő rögzítésére felesleges időt és energiát vesztegetni.
OKTATÁS FELSŐFOKON
A magyar felsőoktatás
nem csupán a tudás elsajátítására alkalmas intézményi rendszer, hanem hatalmas tudásértéket és
adott ideig egy
helyen lévő, majd cserélődő nagy tömegű kreativitást is jelent
Azt mondja a politika, hogy sokkal kevesebb közgazdász és jogász kell és sokkal több mérnök és szakmunkás. Csakhogy ez nem lehet az éppen aktuális politikai vízió függvénye. A jelenlegi vízió szerint Magyarország ipari ország és termelési központ akar lenni, amihez mérnökök és szakmunkások kellenek, jogászok és közgazdászok kevésbé.
Ha
viszont Magyarország a térség vagy akár Európa egyik üzleti és
kereskedelmi központja akarna lenni, akkor nemhogy kevesebb, de jóval
több jogász és közgazdász kellene. Az üzleti életben a szerződések
előkészítéséhez jogászok, az üzleti kimutatásokhoz közgazdászok
kellenek.
A felsőoktatás vonatkozásában lényeges dolog
az is, hogy a felsőoktatás az életre neveljen. Az alapanyag
elsajátítása után már legyenek olyan feladatok, amikben megjelenhetnek
az egyetemisták, főiskolások önálló elképzelései is, helyet kaphat a
kreativitás.
Engedni kellene,
hogy az egyetemisták, főiskolások szervezhessék saját tudományos
életüket, az ehhez szükséges rendszereket, működtessenek portálokat,
weboldalakat és ehhez legalább akkora állami támogatás járjon mint egy
futballcsapat működtetéséhez.
Mark Zuckerberg a Facebook
tulajdonosa egyetemistaként találta ki és valósította meg a közösségi
oldalát, amit utána fejlesztett világméretű vállalkozássá. Amikor csak
pár ezer fős tagsága volt és nem lehetett tudni, hogy majd valamikor
több mint 1 milliárd felhasználója lesz, már akkor kapott több millió
dollárt a fejlesztésre.
Magyarországon
erre szinte nulla esélye lenne. Talán ezért is nincs ilyen nagyságú
produktum Magyarországon, noha koponyáink, pengeagyú ifjú magyar zsenik
lennének hozzá.
A magyar felsőoktatás nem csupán a tudás
elsajátítására alkalmas intézményi rendszer, hanem hatalmas
tudásértéket és adott ideig egy helyen lévő, majd cserélődő nagy tömegű
kreativitást is jelent, hatalmas értékteremtő innovációs forrást, ami
szervezéssel, anyagi támogatással csodákra lehetne képes.
A magyar felsőoktatásban valójában ott rejtőzik egy kutatói hálózat, fiatalos hevülettel és lendülettel, arra várva, hogy megismerhessen megoldandó problémákat és gyorsan szállítsa a megoldást.
Az egyetemek, főiskolák létesíthetnének, működtethetnének erre weboldalakat, portálokat, ahol akár cégek, vállalkozások ismertetnének olyan problémákat, melyekre született jó megoldásokra vevők lennének. A fiataloknak inspiráció kell, a probléma ismerete, mert a sikeréhség, a bizonyítási vágy már megvan.
Természetesen
az államnak illene erre is forrást biztosítani. Egy nemzeti konzultáció
1 milliárd forintos összegéből ez bőven megvalósítható, a hozadék pedig
összemérhetetlen lenne. Mi több, forrást kellene biztosítani arra is,
hogy a jó ötletek 1 millió forintos induló támogatást kapjanak. Ezer
ötlet 1 milliárd forintot igényelne, pont egy nemzeti konzultáció
összegét.
ezt akartuk?
Csak állunk és nézünk. A 2010 óta bekövetkezett változások mutatják milyen lesz az új polgári Magyarország. Nem ilyent akartunk. Nem így gondoltuk. Nem erre szavaztunk.
Irányváltást !
A magyarok kétharmada szerint rossz irányba mennek a dolgok. A magyarok kétharmada irányváltást akar. Van aki Orbánnal, van aki nélküle. Nyugati demokráciát. Nyugati béreket. Nyugati jólétet.
harc helyett jólétet!
Nem élünk jobban mint a rendszerváltáskor. Ugyan emelkedtek a jövedelmek, de magasabbak lettek az árak is. Nekünk harc jutott, másoknak jólét. Harc helyett mi is jólétet akarunk.
kreatív tudás
Kétfajta
tudás fontos az ország számára: az egyik a megtanult ismereteket magas
szinten alkalmazó tudás, a másik az újat kitaláló, a nem létezőt
létrehozó, a problémákra merőben új megoldásokat szülő tudás, a kreatív
tudás.
A kreatívitás képességével bíró személy képes arra,
hogy a megtanult ismeretek alkalmazásában is jó eredményt érjen el, bár
rá inkább jellemző, hogy őt mindíg az új kitalálása, új megoldások
keresése foglalkoztatja.
Aki viszont nem bír a kreatívitás
képességével, az két diploma és három idegennyelv ismeretében sem képes
arra, hogy a problémákra új megoldásokat keressen, mert ő adottságánál
fogva a megtanult ismeretek magas szintű alkalmazására képes.
A
jelenlegi állapot azt mutatja, hogy Magyarországon a kormányzati és
államigazgatási struktúrában, az ezt segítő szakértői körben igen magas
az alkalmazott tudás aránya, ám szinte teljesen hiányzik a kreatív
tudás, a kreatív problémamegoldó képesség.
Az ország számára
mindkét tudás fontos, ezért ha a kormányzat nem gondoskodik a kreatív
tudás kormányzati struktúrába történő beemeléséről, egyáltalán a
kreatív tudás képességével bírók kiválasztásáról, a kreatív tudás
birtokosainak megtalálásáról, akkor hiányozni fog a kormányzati
struktúrából, a kormányzat szellemi erőforrásából a megújulásra
receptet szülő kreatív tudás, a fejlődés irányára és lehetőségeire
merőben új megoldásokat vázoló tudás, holott az országban bőven van
belőle.
A kreativitás érvényesülését vizsgálva a világon az
amerikaiakra az jellemző, hogy a problémát megismerve rögtön a
megoldásra koncentrálnak. A japánok ezzel szemben először hosszasan
elemzik a problémát és csak annak alapos ismeretében kezdik keresni a
megoldást. A magyarokra meg az a jellemző, hogy amikor megismerték a
problémát alszanak rá egyet és csak úgy beugrik a megoldás.
Nagyjából általánosítható, hogy egy országban a lakosság 6-8 %-a
rendelkezik a kreatívitás képességével, ami alatt az értendő, hogy az e
körbe sorolható személyek egy probléma megoldására általában nem a
hagyományos megoldásokat választják, hanem valami újat, sajátosat,
célravezetőt.
Kutatások szerint a magyar lakosság körében ez
az arány 10-12 %, aminek oka a magyar nyelvben keresendő. A kreativitás
magasabb szintjét vizsgálva, 10 millió magyarból mintegy 50 ezer
emberre mondható az, hogy átlagon felüli, kiemelkedő kreatív
képességgel rendelkezik. Nagyjából ezerre tehető azok száma, akiknek
kreativitása, az összefüggéseket felismerő és problémamegoldó képessége
a "szuper" kategóriába sorolható, akiket akár zseninek is nevezhetnénk
és nagyjából 50 fő lehet a 10 millióból a pengeagyúak, a szuperzsenik
száma, akik világviszonylatban is állnák a versenyt.
Magyarországon
nem előny a kreativitás képessége, van ahol a kreativitást
kiszámíthatatlan, sőt szükségtelen tényezőnek tartják, noha
nyilvánvaló, hogy a kreativitásnak kitűntetett szerepe van a
megújulásban, új utak, új fejlődési irányok keresésében.
Kultúra és globalizáció
Az
új világrend meghatározó folyamata a globalizáció. A globalizáció rövid
idő alatt megváltoztatja egy ország jellemzőit, sajátosságait, új
fogyasztói szokásokat teremt, a versenyhelyzetet terítve befolyásolja,
szűkíti a megfelelőség körét, keveseknek a meggazdagodás lehetőségét,
sokaknak pedig az ellehetetlenülést juttatja.
Új
értékvilágot, új értékrendet hoz létre minden kényszer nélkül, a
lehetőségek sokféleségét kínálva a szórakozás, a kultúra területén. Egy
szinte befolyásolhatatlan egységesülés kezdődik el, amely átalakítja a
magatartásformákat, az ízlésvilágot.
A kultúra világában
meghatározóvá válnak a piac által felértékelt könyvek, filmek. Az
információéhséget kielégítő, a képzelet új ösvényeire vezető alkotások
jóval nagyobb népszerűséget élveznek mint a hagyományos emberi
értékeket, a racionális világban létező emberi kapcsolatokat bemutató
művek.
Valamely ország alkalmazkodóképességét - adott
időszakban - a hatalmat gyakorlók kormányzási technikája,
alkalmazkodási stratégiája határozza meg, az, hogy milyen változásokat
képesek véghez vinni a gazdaság és a társadalom szerkezetében, az
oktatásban, milyen szervezettséget képesek megteremteni a változások
levezénylése, az intézéményi struktúra vonatkozásában.
A
globalizáció terjedése, az új világrend alakulása nem vár arra, hogy
egy adott országban a választók megtalálják és hatalomra emeljék a
globalizációból nyerhető előnyök kihasználására képes politikai erőt.
Az viszont látható, hogy bizonyos mértékben, bizonyos kereteken belül
befolyásolható a globalizáció terjedése és hatása.
Ha egy
ország vezetése felkészül arra, hogy a létező lehetőségek, a
kiaknázatlan erőforrások felmutatásával irányt szabjon a
globalizációnak, ha a gazdaságfejlsztési koncepciók, cselekvési
programok kimunkálásával, ezek megismertetésével - a globalizáció révén
- az országba nyomuló tőkét képes a nemzetgezdasági célok szolgálatába
állítani, akkor a globalizáció a nemzeti akarat, a nemzeti érdek
érvényesülését segítheti.
szétosztott tudás
Három út a fejlődésre
Az
egyik a világot egészként szemlélő, a világméretű fejlődést vizsgáló, a
világgazdasági folyamatokra épített változásokat, stratégiai
útmutatásokat térben és időben meghatározó, a bejárható út
sajátosságait, jellemzőit, feltételrendszerét megfogalmazó modell,
amely egységes lehetőségeket hordoz az érintettek számára. A
lehetőségekkel való élés, az eredményesség ez esetben az érintettek
alkalmazkodási képességétől függ.
A második út, a fejlődésre
általánosságban kidolgozott országmodell felhasználásával a helyi
sajátosságokat, lehetőségeket számba vevő, a nemzeti adottságok, az
embertőke, a társadalmi tőke figyelembevételével megfogalmazott modell,
mely így voltaképpen egy adott országra szabott tudás kimunkálását
jelenti.
A harmadik út az egyént megcélzó, a tudás szétosztásán alapuló
modell.
A szétosztott tudás a létező helyzetből való kiutat, az előrelépés
lehetőségét mutatja, a változtatás, az önerőből történő érvényesülés
valamely módozatának megismerését, az önépítkező szervező tevékenység
elindításához szükséges szellemi forrást jelenti.
A
lehetőségeket felmutató szétosztott tudás megismerése alkalmat ad a
létező és elérhető valóság összevetésére, amely a lehetőségek
megvalósítása irányába történő elmozdulást segíti. Alapul
szolgál
egy olyan gondolati építkezéshez, amely a kedvezőbb állapot eléréséhez
vezető út megtételének átgondolását, az egyes lépések, a szükséges
változtatások kigondolását eredményezi.
Ennek megvitatása -
az őt körülvevő közösséggel - az egyén számára a bizonyosságot, az
eltökéltséget erősíti, a közösségben pedig elindítja a változtatás
szándékában összetartozók akarati, cselekvési közösségének
megformálódását.
A szétosztott tudás a kezdeti alapot
jelentheti a gondolati építkezéshez, a közös célok megvalósítására
irányuló társuláshoz, egy új, kedvezőbb állapot elérését szolgáló
akarati, cselekvési közösség vállalásához.
Társadalmi tőke
A
társadalmi tőke létrejöttéhez és halmozódásához nemzedékek sora
szükséges. A fejlett piacgazdasággal rendelkező országokban a
természetes fejlődésük során kialakult az a társadalmi tőke, amely
biztosítja a gyors változásokhoz történő rugalmas alkalmazkodás
képességét.
A nyugati társadalmakat a szervezettség
megannyi láthatatlan szála szövi át. Az ottani gazdaságban létezik és
folyamatosan bővül, rendszeresen megújul az a kapcsolatrendszerként is
felfogható mechanizmus, amely segíti az egyént az önerőből történő
érvényesülésben.
Magyarországon a rendszerváltás előtti
negyven esztendőben nem volt lehetőség a társadalmi tőke létrejöttére,
az erkölcsi értékrend, a szokások átöröklődése csak egyes családi
közösségekben, szigetszerűen valósulhatott meg.
Ma
Magyarországon a helytálláshoz, a boldoguláshoz szükséges képességeket
a család mind kevesebb esetben képes biztosítani, a szülők figyelmét
lekötik az egzisztenciateremtés, a napi megélhetés problémái, a
kettészakadt családok esetében pedig még rosszabb a helyzet.
Az iskola lehet az egyedüli szervezett közösség, amely a család híján lévő gyermekeknek – és azoknak, akiknél erre nem terjed ki a gondoskodás – az oktatás keretében próbálja megadni az alkalmazkodáshoz, az életben való boldoguláshoz szükséges alapvető képességet, amely a minimális alapot jelentheti az eligazodáshoz, az életút elindításához.